مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

دومین کنفرانس بناهای بلند با حضور وزیر راه و شهرسازی، چندتن از معاونین وی و تعدادی از مدیران شهری و کارشناسان و استادان حوزه شهرسازی و معماری آغاز به‌کار کرد.

آنطور كه پيش از اين اعلام شده بود، قرار است سرانجام اين كنفرانس به رونمايي از ضوابط بلندمرتبه‌سازي ختم شود؛ ضوابطي كه مدت‌هاست از كميسيون ماده 5 به شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور ارسال شده است؛ اگرچه قرار است كنفرانس‌هاي ديگري نيز در آينده در اين خصوص برگزار شود.

آنچنان كه سيدمحمد بهشتي، رئيس كارگروه تخصصي معماري و شهرسازي فرهنگستان هنر ايران در ابتداي كنفرانس ديروز اعلام كرد كه پرداختن به موضوع بناهاي بلند و تدوين چارچوب‌هاي اصولي آن، مي‌تواند شهرهاي ما را از وضعيت و مشكلات فعلي اين حوزه خارج كند.

به گفته وي، ايران از نظر تعداد بناهاي بلند در دنيا رتبه يازدهم را در اختيار دارد اما اين اتفاق در تاريكي رخ داده است. بهشتي تأكيد كرد كه بايد به همه‌جوانب ساخت بناهاي بلند و پروژه‌ها نگاه شود تا نه‌تنها الان بلكه در آينده دور نيز از ساخت آنها شادمان باشيم. پس از بهشتي، معاون امور مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي نيز بسياري از بناهاي بلند ساخته‌شده را يكي از عناصر ناهمگون شهرهاي ايران كه خيلي پيش‌تر، ديگران بدون ضابطه آنها را خلق كرده‌اند، دانست و افزود:

باتوجه به جمعيت ساكن شهرها، براي استفاده درست از زمين و روآوردن به ارتفاع بايد جايگاه‌هاي مناسبي براي بناهاي بلند تعريف شود. حامد مظاهريان به 5كارگروه تعريف شده براي كنفرانس اشاره كرد و گفت كه از ميان 100مقاله دريافت شده براي آن، 59مقاله پذيرفته و سرانجام 30مقاله مجوز ارائه شفاهي را دريافت كرده‌اند.

بعد از وي نيز عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي پشت تريبون رفت و با توضيحاتي راجع به انديشه‌هاي گذشته در ايران براي ساخت‌وساز گفت: بايد مشخص شود كه حكمت ساخت بناهاي بلند در شهرهاي ما چه بوده است؟ وي بر اين نظر است كه اگر درست به بناهاي بلند نگاه شود، باعث ارتقاي كيفيت زندگي شهر مي‌شود. احمد مسجدجامعي نيز به عنوان تنها عضو حاضر از شوراي شهرهاي كشور در اين كنفرانس گفت: بلندمرتبه سازي با توجه به رشد شهرنشيني امري اجتناب‌ناپذير است.

به گفته وي هدف اجتماعي و جهاني بناهاي بلند بازتوليد زمين براي عرصه عمومي است. وي نگراني خود را از بابت گودبرداري‌هاي بي‌قاعده اعلام كرد و افزود: اگر بلندمرتبه‌سازي در چارچوب برنامه جامع و تفصيلي صورت گيرد مي‌تواند منشأ امكانات نويني براي مردم باشد.گفتني است كنفرانس بناهاي بلند تا روز چهارشنبه در مركز همايش‌هاي برج ميلاد تهران ادامه مي‌يابد. امروز اين كنفرانس در 28كارگروه تخصصي دنبال مي‌شود.

کد خبر 318939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha